tag:blogger.com,1999:blog-1469789355886873768.post7127888423886870476..comments2018-06-05T11:03:31.063+02:00Comments on Šrámkův Písek bloguje: na programu: Divadlo Dagmar: Prostory I. – SokolovUnknownnoreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-1469789355886873768.post-42599298659096877462018-05-16T08:33:23.868+02:002018-05-16T08:33:23.868+02:00Klarine, tak to je důkladný rozbor očekávání. A vi...Klarine, tak to je důkladný rozbor očekávání. A vidím, že představení Dagmar bude mít i existenčně-kariérní rozměr: pronikne pan Lukáš Beneš do našich exkluzivních domácích knihoven?Petr Odohttps://www.blogger.com/profile/16245527230610742428noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1469789355886873768.post-73308289733623596192018-05-14T17:53:48.360+02:002018-05-14T17:53:48.360+02:00Ahoj Petře, takže dneska k Dagmar:
k jejich tvorb...Ahoj Petře, takže dneska k Dagmar:<br /><br />k jejich tvorbě chovám dlouhodobý respekt, i poměrně již letitou diváckou náklonnost a vazby nepokrytě přátelské, a jsem tudíž rád, že po letech harcování po přehlídkách činohry a poezie také zase dorazí řádit do Písku. Teď rychle k Tvým otázkám:<br /><br />I. Protože prozaická předloha není dokumentární, má věštba Tě patrně opět zklame, a ani tentokrát o doku-drama nepůjde.<br />II. Nemusí jít nutně o překonání ve smyslu být lepší, nebo se povýšit, ostatně drama je rovněž literatura, což doufám nehodláš rozporovat , při adaptaci díla původně pro divadlo neurčeného je důležité přesně definovat dramatické limity zvolené předlohy a ty se následně snažit eliminovat, respektive nahradit prostředky divadelními. S obojím mají karlovarští divadelní jurodivci řadu zkušeností a já nevidím jediný důvod proč se tentokrát obávat jejich selhání.<br />III. Na základě informací, zjištěných o literární předloze inscenace, tedy „románu o městě“, jak knihu Sokolov její autor Lukáš Beneš označuje, se domnívám, že jde o beletrizaci existenciálních pocitů ze života ve městě se specifickým géniem loci, tedy o tvůrčí návaznost na linii „městské“ české prózy, již ve svých románech v posledních desetiletích oživovali mj. Jáchym Topol, Miloš Urban či Jan Balabán, kterou v podstatě debutující autor excesivně pentlí dílčími přesahy do formálního absurdna a toku vědomí, (náhodné řazení stran, stylistická roztříštěnost, přítomnost básní v próze). Možnost volby výrazových prostředků k adaptaci je vzhledem k uvedenému tudíž takřka neomezená, a já sám jsem intenzivně zvědav, jaký klíč si soubor vybral.<br />IV. Zde záleží na tvůrcích – jim próza zjevně nestačila „tak jak je“ a proto ji adaptovali. Mně naopak zajímá jejich inscenace, a až na základě svého zážitku z ní se rozhodnu, zda si dílo páně Beneše přečtu. Jako čtenář, jenž má rád romány Topola a Balabána, a chová respekt k tvorbě Miloše Urbana, jsem Lukáše Beneše i pro jeho poněkud velkoústá self propagační prohlášení mj. o cenzuře dosud rozhodně ve své knihovně nepostrádal, ale s radostí se nechám vyvést z omylu.<br />V. Jde o další z propagačních triků autora – je přece zcela věcí infocentra města Sokolova sortiment jeho obchodu, já osobně bych např. své koncepční album o činohře Moravského divadla Olomouc, hrané kompletně na vozembouch, do prodeje v místní pokladně nenabízel. Ty ano?Klarinův mazechttps://www.blogger.com/profile/04565581749346810822noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1469789355886873768.post-72021264702228299612018-05-14T17:49:31.601+02:002018-05-14T17:49:31.601+02:00Tento komentář byl odstraněn autorem.Klarinův mazechttps://www.blogger.com/profile/04565581749346810822noreply@blogger.com