sobota 27. května 2017

Michal Zlatoš: Inscenace časovosti

Časovost – jedno z nejvýznamnějších, nejširších a také zároveň nejsložitějších oblastí filosofie nejen 20. století se stalo tématem improvizačního představení Casiopea aneb etudy o časovosti novojičínského souboru NJ feat. Uhřík. Tento nostalgický jednočlenný občasník (jak o sobě soubor mluví v anotaci v programové brožuře festivalu) inscenaci pojal jako komickou koláž založenou na debatě o viděném, na skeči o základním fenomenologickém termínu a na netradičním před-koncertu. Ve své skladbě může nejprve působit nesourodě – asi tak, jako ingredience k výrobě šunkofleků – avšak ve výsledku utváří velmi působivý obraz o tom, jak je také možné interpretovat pojetí termínu z moderní filosofie.


Tato vtipně a zároveň chytře vystavěná one-man-show, při které protagonista aktivně spolupracuje s obecenstvem, prozrazuje, funguje na principech stand-upů. Prvním úsekem koláže je pořad „debata o viděném“ – míní se přestavení, které se nekonalo zvané Poeton - která ve formě krátké diskuze doprovázené improvizovanými otázkami z publika, nechává vyvstat náčrtu děje Poetonu. Ve druhé části je představen fenomenologem v bílém plášti pojem rozšířené přítomnosti v sobě pojímající jak minulost, tak i budoucnost – tzn. časovost, jak ji chápe Edmund Husserl otec fenomenologie. Součástí filosofického kabaretu je skeč, v němž Husserl hledá a nachází přítomnost, v jeho průběhu dochází k uvedení hry. 


Po tomto následuje netradiční před-koncert. Proč je to před-koncert? Protože se jedná o koncert dvou hvězd dua Casiopea, který předchází odchodu diváků. Hlavními hvězdami dua, které je multižánrové, jsou klávesy Casio a Yamaha. Protagonista je jen překladatelem (předem navolí automatické melodie) těchto nástrojů, z performera se stává divák v publiku; herec již není zapotřebí. Vše završeno afterparty, v níž si publikum může přehrát song na klávesách. Aby ani poslední song nebyl poslední, nebo (snad) aby diváci svedli zápas o umlčení nástrojů.


Představení je v nejlepším slova smyslu ilustrativní interpretací chápání časovosti. Je-li inscenace vnímána jako celek, je možné ji vidět jako velmi nenásilnou formou poukázání náznaku časovosti samé. Těžkost tohoto tématu, je prosvětlena vtipem a aktivní spoluprací s publikem, které je tak do tématu lépe vtaženo. Celým představením rezonují pojmy, které jsou známé z filosofických diskurzů o čase a časovosti: paměť, minulost, budoucnost, přítomnost – reprezentovaná zde devadesát let starým časopisem „Přítomnost“, jejž je možné si v přítomnosti přečíst.

Žádné komentáře:

Okomentovat