sobota 27. května 2017

René Levinský: Jsem stejně tak vědec jako dramatik

Ptá se Barbora Haplová


Kolik jsi napsal textů?
Já to nepočítám. Asi patnáct.

A teď jsi dramatik nebo matematik? Nebo obojí?
Jsem stejně tak vědec jako dramatik. To není o hlubokým vnitřním přesvědčení, ale z pohledu daňovýho přiznání mám přesně půlku peněz jako vědec a půlku jako dramatik.

Ty jsi dělal vědu a přišlo ti to tak inspirativní, že jsi o tom začal psát?
Před třiceti lety jsem byl v Divadle do kapsy a v roce 1987 jsem jel poprvé s touhle partou na Jiráskův Hronov. Jsem matematik, a když je člověku osmnáct nebo devatenáct a přijde na „jaderku“ (Fakultu jadernou a fyzikálně inženýrskou), rychle zjistí, že je tam velkej deficit žen a je s tím potřeba něco dělat. Pak jsou dvě možnosti, jak řešit ty přetlaky. Tak, že je člověk horolezec, anebo tak, že ty ženy nějak najde. My se v partě rozhodli, že budeme ty ženy hledat. Někteří z nás dělali oboje. Třeba Dan Vavřík dělal i na těch skalách divadlo, protože přetlaky byly tak velký, že jenom divadlo to nevyřešilo.

Jsou všechny tvoje hry o vědě?
Vůbec ne, píšu i loutkový hry, hry pro děti... Loutkový hry jsem psal ještě před tím. Myslím, že psát pro děti je vůbec nejlepší. Moje hry se hrály v DRAKu, V Naivním divadle, v Alfě v Plzni, v Malém divadle v Budějovicích.

Chceš svoje hry dělat jenom ty sám?
Ne vůbec. Moje hry režírovali různí zásadní režiséři. Poslední hru režíruje Jan Frič, nositel ceny Alfréda Radoka. Jedna hra se hraje v Národním divadle. Ale jsem rád, když můžeme různý věci hrát sami a děláme si to po svým. Je to pak tak dobrý nebo blbý, jak chceme my. Myslím si, že v tom je ta radost. Hlavně jde o to, aby se člověk mohl po tom představení natřásat. Aby tam mohl být a říkat „já tohle napsal“, a pak se nějak dostal mezi ty ženy, mezi který se v tý fyzice nedostane.

Takže o to jde pořád?
No jasně. Člověk touží po lásce a uznání a komplimentech a já vydržím, co se týče komplimentů, jako zvíře.

Viděl jsi tu inscenaci Kristiána Kubáka?
Viděl jsem ji několikrát. Myslím, že ti herci jsou skvělí. Je pravda, co říkal Janek Císař, že tomu nevěnovali tolik času a je to trochu škoda. Měl jsem radost, že to budou hrát tihle herci, Kubák sám je v pohodě chlapík a Máša Nováková je možná jedna z nejlepších dramaturgyň v týhle zemi, ale úplně to nedopadlo. Myslím, že mám asi radši inscenaci, kterou udělal Dan Vavřík, experimentální fyzik ze starý party z jaderky. Protože se tomu dalo víc času a to je důležitý. Kdyby Kubák měl víc času a nemusel honit granty, tak by to třeba taky udělal dobře.

Píšeš s tím, že to lidi všechno pochopí? Pro jaké lidi píšeš?

Bořivoj Srba, kterého považuju za nejzásadnějšího českého teoretika divadla, říká, že divadlo je o tom, že se kladou otázky. Divadlo děláme přeci zaprvé proto, aby nás diváci obdivovali, a za druhé, aby přemýšleli sami o sobě a o tom, co se děje. Aby v tý věci byli schopný vidět kus sebe sama a aby je to znepokojovalo, aby to nebylo v úplně komfortní zóně. V žádném případě nejde o to, aby pochopili nějaký formální věci. 

Žádné komentáře:

Okomentovat