REFLEXE - DĚS: Nazdar Ančo!
ROZHOVOR:
Ač si nejsem jistá, zda to do téhle
reflexe patří (respektive jsem si vlastně docela jistá, že ne), neušetřím vás
zákulisního redaktorského kontextu. To dnešní ráno, aniž bychom tušili, co nás
za pár desítek minut čeká, jsme vesele za svitu ranního slunka (čekajíce na
vaječné omelety a játrové paštiky v místní snídanárně) rozebírali, jak
velký heroický čin to je, když jde chlapec obstarat své dívce hygienické
potřeby. Mimo jiné. Historky k tomuto tématu nám udržely živou konverzaci
po celou dobu našeho ranního občerstvování (i následného přesunu do divadla) a
tak napojení se na představení Nazdar
Ančo! bylo vcelku kontinuální – což
se u patnáctiminutového tvaru poměrně hodí.
Nic. Tma. Světlo – bum. Na jevišti
poměrně jednoduchá scéna – psací stůl s nataženým papírem místo přední
desky (a na stole sedící dívka oblečená v černobílém) a černobílý taburet
coby hrací kostka (a na něm také sedící dívka oblečená v černobílém). Počíná
dialog dvou postav, které jsou ve skutečnosti jednou osobou. Dialog o
přátelství, letních láskách, poznání, intimitě, první menstruaci a naivních
představách toho, co sami ještě nezažily a třeba je jednou čeká.
Jakkoli je na obou protagonistkách
vidět, že mají věk, o němž (si) hrají, dávno za sebou, dokáží přesto (anebo
právě proto) zacházet s textem citlivě. Tématizací přechodu z jednoho
vývojového stavu do dalšího připomíná tahle hříčka včerejší kabaretní útržky
plzeňských BUDETTO!, s motivem je ale nakládáno jinak. Zatímco včera
sloužil motiv přechodu z dětského světa do toho dospělého spíše coby
zastřešující rámec tématu jiného, v Nazdar
Ančo! je dané téma rezonující látkou, se kterou se po celých patnáct minut
pracuje.
Krátká hříčka nemá ale ambice složitě
rozehrávat téma vnitřního rozpoložení třináctileté slečny. Otázky neklade, ani
na žádné neodpovídá. Inspirováni literární předlohou Alexandry Berkové popisují
obě představitelky přechodnou černobílou situaci – nic
víc, nic míň. Je to poměrně příjemné a pro patnáct minut tak akorát. Prostě
takové prima pohlavní dopoledne (vzpomínaje ještě na lascivní Ušubranou, která následovala vzápětí po Nazdar Ančo!) po třech hodinách spánku.
Zamrzí snad jen nerozehraný
potenciál taburetu představující hrací kostku, což výstižně vyjádřil malý
chlapec sedící za mými zády dotazem: „A proč tam je ta kostka?!“
Je to poprvé, co jste se částečně odpojily od svého souboru DĚS a
vytvořily si (ač stále pod záštitou DĚSU) vlastní inscenaci?
M: Ano, je to poprvé.
Proč to vymezení?
V: DĚS je divadelní soubor složený asi
ze sedmnácti dětí, přičemž nejmladšímu je asi devět let, takže většinou
hrajeme pohádky. A tak jsme si řekli: „Pojďme udělat něco společně, ve dvou.“ Byl
to pro nás svátek a možná o to víc nás pak celá ta příprava bavila.
Takže položit vám otázku, která varianta vzniku a přípravy inscenace
vás bavila víc, by bylo asi zbytečné…
M: Ne tak docela. Třeba mě osobně
baví i ty pohádky, ta práce s dětmi má taky něco do sebe. Ale pracovat
samostatně je nám samozřejmě bližší.
Literární předlohou vaší hříčky je povídka Alexandry Berkové. Jak jste
k této autorce přišly, nepřišlo vám, že už vám téma přicházející puberty nemá
co říct?
M: Moje mamka nám ji doporučila. A naopak
– zahrát v tom věku, o kterém hrajeme, něco takového, bychom vůbec
nedokázaly. Teď už to můžeme brát z nadhledu.
A další plány?
V: My určitě máme v plánu příští
rok načít novou inscenaci zase ve dvou a zase sami. Tahle spolupráce nám
vyhovuje, rozumíme si a také se na tom naučíme spoustu nového.
Žádné komentáře:
Okomentovat