úterý 31. května 2016

O tom, jak ne vždy to inzerované musí být automaticky tím nejlepším

REFLEXE - Valaši v pohybu: Vznikne? 
„Seskupení kamarádů“ Valaši v pohybu přijelo na Šrámkův Písek s „divadelní improvizací“, jak sami označují svoji inscenaci v anotaci - což může působit dojmem, že právě improvizace bude na daném kusu tím nejpoutavějším. A ona je… poutavá. Je efektní a divácky přitažlivá. Ale taky laciná. Spoléhá se totiž na divákův egoismus a vědomě s ním pracuje.
Na počátku této divadelní improvizace byl papír. A divák jdoucí kolem papíru byl vyzván k možnosti interakce sepsáním libovolné věty na útržek papíru. Tyto útržky papírů jsou v konkrétních, předem připravených situacích ve scénáři náhodně vybírány a čteny nahlas. A je to vtipné. Poprvé, podruhé, potřetí. A pak už vlastně ani ne. A taky ani ne ve chvíli, kdy se herec při čtení divákovi věty zadrhává, protože ji nemůže přečíst a není mu v té chvíli dobře rozumět. Ale divák se směje. Divák netrpělivě očekává, jestli další věta, která se bude číst, nebude právě ta jeho. A to napětí funguje. Vytváří gag, který nemá v inscenaci jiného cíle, než být gagem daného okamžiku.
Přílišná akcentace improvizace odsouvá do pozadí daleko zajímavější inscenační prvek, a to propojení vizuální projekce na místě vznikající malby a živého hudebního podkresu. Improvizovaného hudebního podkresu, který stojí za větší pozornost, než jaké je na první pohled věnováno samotné divadelní improvizaci.  
Příběh inscenace je zahalen tajemstvím. Pohrávání si s alter egem, náhodnými souvislostmi… Indície nás navádí k rozluštění hádanky, jejíž odpovědí je, že protagonisté jsou otcem a synem. Paradoxně necítím v tomto rozluštění příběhu žádné vyvrcholení, žádné „Aha!“ Vlastně je mi zcela jedno, kam celých těch čtyřicet minut směřovalo a tenhle (lehce) kýč klíč mi spíš kazí docela příjemné vzpomínání na tenhle audiovizuální, melancholicky zahalený, prožitek. A tak ho vytěsňuju a je to tak lepší.  

Žádné komentáře:

Okomentovat