REFLEXE: NEGATYV - URSONATE
Není skladba jako skladba. A jsou také, které se obejdou i bez nástrojů. Třeba ta Schwittersova. Nebo také ta Schwittersova, v podání hereckého tria Negatyv. Dadaistický text Ursonate z první poloviny dvacátého století je kompozicí hlásek a slabik, na první zdání možná úmornou.
Trojice mladých bardů patřičně koncertně oděných hned zprvu inscenace demonstrativně odnese své židle, načež se vrátí ke svým notovým stojanům a spustí sonátu nelogických odstínů. Odstínu nelogických, ale velice rytmických, takže po chvíli již neslyšíme nesmyslné slabiky, ale zcela nový druh jazyka majícího svá vlastní pravidla. Jazyk se stává natolik svébytným, že jeho jediná reprodukce nemusí být nutně skrz skladbu, ale lze se jím i domluvit, či pohádat. A je to krásně vtipné.
Sužující zdání se tedy po pár vteřinách proměnilo v dvacetiminutovou zábavnou podívanou, jehož komiku podtrhlo minimalisté herectví trojice představitelů. Tak tedy. Zvukomalebné zpestření sobotního rána. Více takových probuzení!
Není skladba jako skladba. A jsou také, které se obejdou i bez nástrojů. Třeba ta Schwittersova. Nebo také ta Schwittersova, v podání hereckého tria Negatyv. Dadaistický text Ursonate z první poloviny dvacátého století je kompozicí hlásek a slabik, na první zdání možná úmornou.
Trojice mladých bardů patřičně koncertně oděných hned zprvu inscenace demonstrativně odnese své židle, načež se vrátí ke svým notovým stojanům a spustí sonátu nelogických odstínů. Odstínu nelogických, ale velice rytmických, takže po chvíli již neslyšíme nesmyslné slabiky, ale zcela nový druh jazyka majícího svá vlastní pravidla. Jazyk se stává natolik svébytným, že jeho jediná reprodukce nemusí být nutně skrz skladbu, ale lze se jím i domluvit, či pohádat. A je to krásně vtipné.
Sužující zdání se tedy po pár vteřinách proměnilo v dvacetiminutovou zábavnou podívanou, jehož komiku podtrhlo minimalisté herectví trojice představitelů. Tak tedy. Zvukomalebné zpestření sobotního rána. Více takových probuzení!
Žádné komentáře:
Okomentovat